Co je to Edupreneurship?

EDUpreneurship = (social) entrepreneurship + education

Vzdělávací program reaguje svým obsahem na absentující téma v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (zejména učitelů základních, středních a vysokých škol), kterým je podpora a rozvoj podnikatelské mentality, kultivace podnikatelského způsobu myšlení. Problematika rozvoje kompetencí k podnikavosti hýbe Evropskou komisí již řadu let. Jde o způsob uchopení řady negativních indikátorů, které ve vztahu k zaměstnatelnosti absolventů škol a vývoji na trhu práce, nabádají k inovacím v rozvoji takových kompetencí, které bývají popisovány jako rozvoj podnikatelského ducha, téměř vždy jsou spojovány s inovativními výukovými metodami, které souvisejí s podnikatelským vzděláváním (Podnikatelské vzdělávání: příručka pro učitele, 2014). V listopadu 2012 zveřejnila Evropská komise sdělení s názvem „Přehodnocení vzdělávání: investice do dovedností pro dosažení lepších socioekonomických výsledků“. Tato politická iniciativa zdůrazňuje, že k budování „dovedností pro 21. století“ je třeba zaměřit úsilí na rozvoj průřezových dovedností, jako je podnikání a vyzdvihuje „schopnost kritického myšlení, schopnost ujmout se iniciativy, řešení problémů a spolupráce“. Těmto „podnikatelským dovednostem“ je třeba věnovat zvláštní pozornost, jelikož přispívají nejen k dosažení konkrétní podnikatelské činnosti, ale také zvyšují zaměstnatelnost mladých lidí. Tento apel Evropské komise směřoval především na členské státy, aby posílily rozvoj kompetencí vedoucích pracovníků škol a pedagogů ve vztahu k výchově k podnikavosti (Podnikatelské vzdělávání: příručka pro učitele, 2014).

Social entrepreneurs are not content just to give a fish or teach how to fish. They will not rest until they have revolutionized the fishing industry. - Bill Drayton


V českém prostředí byl strategický záměr Evropské komise zpracován v dokumentu Kreativita a podnikavost ve vzdělávání z pohledu kariérového poradenství (NUOV, 2013). V zahraničí bývá téma označováno pojmem entrepreneurship (Eurydice Report, 2016), který se v českém prostředí překládá jako výchova k podnikavosti, kompetence k podnikavosti, podnikavost nebo podpora podnikání.  Bohužel vlivem rigidního překladu, který nedostatečně akcentoval širokou škálu dovedností, znalostí a postojů spojených s rozvojem podnikatelských kompetencí, se realizace v praxi zúžila na izolované snahy některých základních škol realizovat projektovou výuku a využití fiktivní firmy jako pedagogický nástroj pro rozvoj kompetencí k podnikavosti (srov. NUOV, 2013, s. 17). Ovšem příprava profesionálů působících v oblasti podnikatelského vzdělávání je mnohem rozmanitější.

Cílem předkládaného  vzdělávacího programu je  rozšířit portfolio dovedností  pedagogických pracovníků o znalosti spojené s metodami a programy podnikatelského vzdělávání (Podnikatelské vzdělávání: příručka pro pedagogy, 2014, s.7-9). Ve vzdělávání nepovažuje podnikavost za samostatnou dovednost, nýbrž za přístup, který vyžaduje klíčové kompetence spojené s rozvojem kreativity, znalost technologií, efektivních metod rozvoje potenciálu a projektové řízení.

Při koncipování vzdělávacího programu vycházíme z autorů Heidi Neck a Patricia Greene (2011), kteří ve své studii Entrepreneurship Education: Known Worlds and New Frontiers předkládají k diskusi metodu učení k podnikavosti, která si klade za cíl rozvinout praktickou podnikavost studentů, v našem případě pedagogických pracovníků, kteří následně mohou efektivně rozvíjet podnikavost u svých žáků/studentů.

Metoda učení se podnikavosti předpokládá:

  1. porozumění světu podnikání a porozumění své roli, svému místu v něm,
  2. definice podnikání musí být široká, zahrnuje jakoukoliv organizaci a různé stupně jejího řízení,
  3. praxe a její reflexe je nejpodstatnější složkou učení se,
  4. porozumění nepředvídatelnosti a proměnlivosti prostředí, v němž realizuje své záměry je o procesních zákonitosti.

Neck & Greene (2011) upozorňují na nezbytnost vybavit žáky, studenty souborem metod, protože jakékoliv obsahy ve stále se měnícím světě ztrácejí svou úlohu, pokud nevím, jak s nimi naložit. Podnikání je praxe, proto učení se podnikavosti musí vycházet z praxe a z reflexe praxe. Uvědomuje si, že pro pedagogické pracovníky může být obtížné podporovat podnikatelské myšlení žáků a studentů, když nejsou vybaveni metodami, které jim tento požadavek umožní realizovat, zároveň pokud pregraduální příprava neumožnila získat kompetence k podnikavosti, obsahy dalšího profesního vzdělávání by tento nedostatek měly saturovat, jak vyplývá z doporučení evropských strategických dokumentů, které považují výchovu k podnikavosti a získání kompetencí k podnikavosti za nezbytné pro jedince žijící v 21. století. Slabou účast českých škol na naplnění této výzvy (nebo naprostou absenci v některých sledovaných kritériích) dokumentují výsledky studie Evropské komise v materiálu Entrepreneurship Education at School in Europe (2016).

Pro pedagogické pracovníky základních, středních a vysokých škol (případně zájemce z řad řídících pracovníků škol) nabízí program zkušenostně orientovanou výuku a základní témata Entrepreneurship Education neboli podnikatelského vzdělávání. Jde tedy o tato témata: principy sociálního podnikání, řízení sociální změny v organizacích, fungování podnikatelských akcelerátorů, projektové řízení a vedení týmů, metody efektivního rozvoje dovedností, inovace ve virtuální prostředí.

Vzdělávací program je koncipován na základě důkladné znalosti procesů učení dospělých účastníků a naplánován tak, aby modelově ukazoval, jak lze rozvíjet podnikatelské myšlení, řídit a realizovat společensky prospěšné projekty odpovědně, se zřetelem k jejich udržitelnosti a s cílem kultivovat participaci účastníků na občanské společnosti. Zaměřujeme se na poskytnutí prostoru, vzdělávacích příležitostí a modelových způsobů podpory podnikatelského přístupu, zároveň akcentujeme potřebu síťování, protože bez spolupráce s partnery není v organizacích možné nastavení podnikatelského prostředí. Bez rozvinutí široké spolupráce s rozmanitými partnery nelze podporovat aktivního podnikatelského ducha jednotlivců.


Použité zdroje:

(Podnikatelské vzdělávání: příručka pro učitele, 2014)

(NUOV, 2013)

(Eurydice Report, 2016)

Neck, H., Greene, P., & Brush, C. (Eds.) (2014). Teaching Entrepreneurship: A Practice-Based Approach. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Retrieved Jul 28, 2016, Dostupné z .

Entrepreneurship Education at School in Europe (2016)


O čem je studium?


Mám zájem se přihlásit


Kdo jsou lektoři?


Praktické informace o studiu